AKTUÁLNĚ O KORONAVIRU
Vážení pěstouni a klienti sociálně aktivizační služby. Současný mimořádný stav a protiepidemiologická opatření vyvolávají řadu otázek. Odkaz na aktuální informace z MZ o koronaviru je zde. V přiloženém dokumentu naleznete Stanovisko MPSV k výkonu SPOD.
Pracujeme z domova, ale stále jsme tu pro vás: Květuše Tobiášová tel. 702 036 894, e-mail: POINT.kveta@seznam.cz a Eva Černá tel.727 914559, e-mail: POINT.eva@seznam.cz
Metodické doporučení k přítomnosti zákonných zástupců u nezlet. pacientů v době nouzového stavu zde
Jak zabavit děti v době karantény - jeden z možných odkazů zde
Jak si ušít roušku aj. odkaz na facebook NZDM Milovice zde
nebo zde
Co dělat, když dítě nechce nosit roušku zde
Jak na domácí vzdělávání
- Pokud si nevíte rady, obraťte se přímo na školu, na třídního učitele, určitě vám poradí, případně kontaktujte svou klíčovou pracovnici, pomůže vám zprostředkovat komunikaci se školou.
- Kontaktujte svou doprovázející organizaci / klíčovou pracovnici, pomůže vám zodpovědět vaše další otázky, vyhledá nebo poptá odpovědi u kompetentních osob.
- S domácí výukou může pomoci např. pořad UčiTelka https://www.ceskatelevize.cz/porady13394657013-ucitelka/dily
- https://www.matika.in/cs/
- https://www.gramar.in/cs/
- https://skolakov.eu/
- https://www.youtube.com/-fyzika, chemie, biologie – stačí napsat potřebné slovo do vyhledavače
Nejdůležitější je, užít si co nejvíce společný čas s vašimi dětmi a s rodinou, vnímat se, povídat si, společně tvořit, pracovat, vařit, plánovat…
JAK SE PROJEVUJE ÚZKOST U DĚTÍ?
Jak se projevuje strach, obavy a úzkost u dětí? Jak na ně reagovat? Materiál pro vás připravily naše psycholožky.
https://bit.ly/ZdrojUzkostDeti
Desatero, jak s dětmi mluvit o koronaviru
(Pro Kidtown.cz vypracovala Jana Vyhlídalová ve spolupráci s PhDr. Štěpánem Vymětalem, PhD, členem Stálého výboru pro psychologii krizí, katastrof a traumatu EFPA)
10.3.2020
1. Zvyšte pocit bezpečí dítěte. Ujistěte ho, že se nemusí bát. Zorganizujte se a zklidněte sami sebe.
Obejměte ho. Řekněte mu, že ho máte ráda/rád. Vysvětlete mu, že se nemusí bát, že je v bezpečí. Sami se nenechte vystrašit a nestrašte ani dítě. Před rozhovorem s dítětem se sami zklidněte, připravte si hlavní body, na co se budete ptát a jaké informace chcete předat. Mějte na paměti, že děti čtou naše emoce a podle toho, jak před ním vystupujeme si budou naše informace vysvětlovat. Dítě je vaším zrcadlem, proto je velmi důležité, aby z vás cítilo klid a bezpečí. Proto si hlídejte i svoji nonverbální komunikaci – dítě vnímá i to, co vy ani nezaznamenáte. Nemluvte nad hlavami dětí o věcech dospělých, děti to často citlivě vnímají.
2. Sepište si, o čem se budete s dítětem bavit.
Tím, že si sepíšete o čem se budete bavit, získáte sami stabilitu, nadhled a strukturu a vyvarujete se nežádoucích emocí, které by vaše dítě mohly vylekat. Zároveň na nic nezapomenete.
3. Zjišťujte, co o koronaviru dítě ví a na co se chce zeptat.
Ptejte se dětí. Zeptejte se, co jim o koronaviru říkali ve škole. Zjistěte, co si o něm myslí a jak se o něm baví s kamarády a ostatními. Nechte si odvyprávět, kde získává informace. Na konkrétní dotazy se totiž lépe odpovídá a minimalizuje se riziko šíření poplašných zpráv, fám a paniky. Dejte dítěti prostor na jeho vlastní otázky. Pro odpovědi na dotazy dětí pečlivě volte zdroje informací. Nenechte se ovládat bulvárem nebo konspiračními weby. Weby MŠMT a ministerstva zdravotnictví poskytují informace, které jsou ověřené, aktualizované a neměly by být zavádějící.
4. Zmapujte strachy a nejistoty dítěte.
Kromě toho, co si o koronaviru myslí, zjistěte, jaké jsou jeho pocity, z čeho má obavy a strach. Vysvětlete mu, že to, co se děje (jako třeba zavřená škola, omezení akcí, karanténa) je součást prevence. Je to z důvodu, aby lidé hromadně neonemocněli, a aby byla nemoc pod kontrolou. Vysvětlete, že se takto lidé společně brání. Ujistěte dítě, že není v ohrožení života.
5. Vysvětlujte mu fakta - co ten koronavirus je a jak se můžeme chránit.
Dle věku dítěte volte vhodná slova, nedramatizujte, řekněte, že se jedná o nové onemocnění, na které se hledá lék a že už známe postupy, jak snížíme možnost nákazy. Buďte názorní. Zdůrazněte, že je důležité dodržovat hygienu, dobře a často si mýt ruce. Nesahat si do úst a do nosu. Je to základ, jak snížit riziko nákazy. Natrénujte si znovu s dítětem mytí rukou. Buďte sami dětem příkladem, jak se odpovědně chovat.
6. Vytvořte si časový harmonogram dne i týdenní plán. Pomůže to dítěti i vám samotným.
I o prázdninách je důležitý řád – vneste do vašich nově nabytých „prázdninových“ dní řád, vysvětlete dítěti, že je potřeba i plnit povinnosti. Můžete dítěti naplánovat čas pro hry, společnou komunikaci, pomoc v domácnosti i učení a psaní úkolů.
7. Nevoďte děti do nových velkých kolektivů.
I zde platí, že méně je více. Vězte, že čím větší koncentrace lidí, tím větší je riziko nákazy.
8. Vysvětlete dítěti, že i vy máte nějaká omezení, jako např., že musíte pracovat z domova.
Zároveň i dítě může plnit školní povinnosti z domova. Komunikujte v této oblasti se školou.
9. Udržujte sociální kontakt dětí a komunikaci s rodinou a kamarády.
Nechte je, ať si s kamarády zavolají, sdělí si své pocity. Se členy rodiny a kamarády můžete udržovat kontakty osobně, přes skype či skupiny na sociálních sítích.
10. Nezapomeňte, že pohyb, dobrá nálada a přísun vitamínů je důležitý.
Proto choďte s dětmi ven (aktuálně ne mimo domov), nechte je vybít přebytečnou energii. Střídejte relaxaci a přiměřenou zátěž, posilujte tělo i mysl. Dodržujte přísun vitamínů, dostatek spánku, udržujte si dobrou náladu – přispějete tím k posílení imunity i psychické odolnosti.