AKTUÁLNĚ O KORONAVIRU

 

Vážení pěstouni a klienti sociálně aktivizační služby. Současný mimořádný stav a protiepidemiologická opatření vyvolávají řadu otázek. Odkaz na aktuální informace z MZ o koronaviru je zde. V přiloženém dokumentu naleznete Stanovisko MPSV k výkonu SPOD.

Pracujeme z domova, ale stále jsme tu pro vás: Květuše Tobiášová tel. 702 036 894, e-mail: POINT.kveta@seznam.cz a Eva Černá tel.727 914559, e-mail: POINT.eva@seznam.cz

Metodické doporučení k přítomnosti zákonných zástupců u nezlet. pacientů v době nouzového stavu zde

Jak zabavit děti v době karantény - jeden z možných odkazů zde

Jak si ušít roušku aj. odkaz na facebook NZDM Milovice zde

nebo zde

Co dělat, když dítě nechce nosit roušku zde

Jak na domácí vzdělávání

 

Nejdůležitější je, užít si co nejvíce společný čas s vašimi dětmi a s rodinou, vnímat se, povídat si, společně tvořit, pracovat, vařit, plánovat…

 

 

JAK SE PROJEVUJE ÚZKOST U DĚTÍ?

Jak se projevuje strach, obavy a úzkost u dětí? Jak na ně reagovat? Materiál pro vás připravily naše psycholožky.

https://bit.ly/ZdrojUzkostDeti

Desatero, jak s dětmi mluvit o koronaviru

(Pro Kidtown.cz vypracovala Jana Vyhlídalová ve spolupráci s PhDr. Štěpánem Vymětalem, PhD, členem Stálého výboru pro psychologii krizí, katastrof a traumatu EFPA)

10.3.2020

1. Zvyšte pocit bezpečí dítěte. Ujistěte ho, že se nemusí bát. Zorganizujte se a zklidněte sami sebe.
Obejměte ho. Řekněte mu, že ho máte ráda/rád. Vysvětlete mu, že se nemusí bát, že je v bezpečí. Sami se nenechte vystrašit a nestrašte ani dítě. Před rozhovorem s dítětem se sami zklidněte, připravte si hlavní body, na co se budete ptát a jaké informace chcete předat. Mějte na paměti, že děti čtou naše emoce a podle toho, jak před ním vystupujeme si budou naše informace vysvětlovat. Dítě je vaším zrcadlem, proto je velmi důležité, aby z vás cítilo klid a bezpečí. Proto si hlídejte i svoji nonverbální komunikaci – dítě vnímá i to, co vy ani nezaznamenáte. Nemluvte nad hlavami dětí o věcech dospělých, děti to často citlivě vnímají.

2. Sepište si, o čem se budete s dítětem bavit. 
Tím, že si sepíšete o čem se budete bavit, získáte sami stabilitu, nadhled a strukturu a vyvarujete se nežádoucích emocí, které by vaše dítě mohly vylekat. Zároveň na nic nezapomenete.

3. Zjišťujte, co o koronaviru dítě ví a na co se chce zeptat. 
Ptejte se dětí. Zeptejte se, co jim o koronaviru říkali ve škole. Zjistěte, co si o něm myslí a jak se o něm baví s kamarády a ostatními. Nechte si odvyprávět, kde získává informace. Na konkrétní dotazy se totiž lépe odpovídá a minimalizuje se riziko šíření poplašných zpráv, fám a paniky. Dejte dítěti prostor na jeho vlastní otázky. Pro odpovědi na dotazy dětí pečlivě volte zdroje informací. Nenechte se ovládat bulvárem nebo konspiračními weby. Weby MŠMT a ministerstva zdravotnictví poskytují informace, které jsou ověřené, aktualizované a neměly by být zavádějící.

4. Zmapujte strachy a nejistoty dítěte.
Kromě toho, co si o koronaviru myslí, zjistěte, jaké jsou jeho pocity, z čeho má obavy a strach. Vysvětlete mu, že to, co se děje (jako třeba zavřená škola, omezení akcí, karanténa) je součást prevence. Je to z důvodu, aby lidé hromadně neonemocněli, a aby byla nemoc pod kontrolou. Vysvětlete, že se takto lidé společně brání. Ujistěte dítě, že není v ohrožení života. 

5. Vysvětlujte mu fakta - co ten koronavirus je a jak se můžeme chránit.
Dle věku dítěte volte vhodná slova, nedramatizujte, řekněte, že se jedná o nové onemocnění, na které se hledá lék a že už známe postupy, jak snížíme možnost nákazy. Buďte názorní. Zdůrazněte, že je důležité dodržovat hygienu, dobře a často si mýt ruce. Nesahat si do úst a do nosu. Je to základ, jak snížit riziko nákazy. Natrénujte si znovu s dítětem mytí rukou. Buďte sami dětem příkladem, jak se odpovědně chovat.

6. Vytvořte si časový harmonogram dne i týdenní plán. Pomůže to dítěti i vám samotným. 
I o prázdninách je důležitý řád – vneste do vašich nově nabytých „prázdninových“ dní řád, vysvětlete dítěti, že je potřeba i plnit povinnosti. Můžete dítěti naplánovat čas pro hry, společnou komunikaci, pomoc v domácnosti i učení a psaní úkolů.

7. Nevoďte děti do nových velkých kolektivů. 
I zde platí, že méně je více. Vězte, že čím větší koncentrace lidí, tím větší je riziko nákazy.

8. Vysvětlete dítěti, že i vy máte nějaká omezení, jako např., že musíte pracovat z domova. 
Zároveň i dítě může plnit školní povinnosti z domova. Komunikujte v této oblasti se školou.

9. Udržujte sociální kontakt dětí a komunikaci s rodinou a kamarády.
Nechte je, ať si s kamarády zavolají, sdělí si své pocity. Se členy rodiny a kamarády můžete udržovat kontakty osobně, přes skype či skupiny na sociálních sítích.

10. Nezapomeňte, že pohyb, dobrá nálada a přísun vitamínů je důležitý.
Proto choďte s dětmi ven (aktuálně ne mimo domov), nechte je vybít přebytečnou energii. Střídejte relaxaci a přiměřenou zátěž, posilujte tělo i mysl. Dodržujte přísun vitamínů, dostatek spánku, udržujte si dobrou náladu – přispějete tím k posílení imunity i psychické odolnosti.  

 

 

 

Přiložené dokumenty: